23 oktober 2009

Kan du släcka en brand??

SNÄLLA LÄS HELA INLÄGGET FÖR DIG, DINA BARNS OCH DINA NÄRA OCH KÄRAS SKULL!!
Länka gärna detta inlägg på din blogg också för att föra kunskapen vidare.

Jag är jätte rädd för att det ska börja brinna i mitt hus när vi sover eller nåt.
Främst är jag livrädd att det ska hända mina barn något.
Jag har varit rädd ända sen jag var liten. Måste ha varit med om något i mitt tidigare liv. När jag var lite bodde jag på övervåningen och jag var väl inte så rädd för mitt eget liv utan mer att saker som har värde för mig skulle brinna upp. Så jag hade en ica kasse hängades på mitt fönster handtag, med t ex saker från min döda mormor.

I alla fall så sitter jag som konsult på ett företag som håller på med div brandgrejer t ex säljer, renoverar och fyller på brandsläckare, brandutbildningar etc.


Från Fire Design

I dag har jag varit tillsammans med en kille på detta företag som håller i brandutbildningar och jag har fått lära mig en hel del, även släckt en stor eld och eld på en docka med en brand filt. Nu vill jag dela med mig av mina nya kunskaper.

För det första så är det oftas pulversläckar som vi har i våra hem för det är vad försäkringsbolagen vill ha eller kräver. Den är mest effektiv, men tyvärr smutsar den ner mest, men effektivast.

En 6 kg släckare trodde jag räcket i ca 15-20 minuter. DEN RÄCKER I 18 SEKUNDER, men det ska räcka rätt bra.

Innan du släcker elden, varna alla människor, sen ring 112, sen släcker du elden.

När man släcker en eld, rikta neråt där elden startat, inte mot lågorna. När man släcker ska man böja sig ner, för lågorna kan slå i mot och det gör de uppåt mot ansiktet.



Ett sovrum blir rökfyllt på 3-4 minuter. Röken som går upp mot taket blir så varm att håret brinner upp. Därav också en anledning till att man ska böja sig ner när man släcker.

Elden: Av röken blir du medvetslös efter bara några andetag. Ha därför fler brandvarnare i huset. Nu förtiden har våra barn tv-appareter, stereor, datorer etc i sina rum. Ha en branvarnare i deras rum.

Ha en ovanför tv. Den är ofta en orsak till brand.

En bransläckare håller i 10 år, kan hålla i 20 år eller i en vecka. Men rekommendationerna är att lämna in din branssläckare för renovering vart 10:e år. Det handlar om liv, skit i kostnaderna.
Kolla på den lilla mätaren att den står på GRÖNT.

Var säker på att du vet hur en släckare fungerar, informera även dina barn. Jag har små brandsläckare som barnen orkar med.

Har du inte en bransläckar så kan man nu köpa på LÄNSFÖRSÄKRINGAR snygga brandsläckare. Det finns de gamla vanliga röda såklart, men nu kan man köpa svarta, vita och kromade. Till detta kan man köpa matchande brandfiltar. Cooolt.


Jag hittade inte de matchande brandfiltarna, men jag hittade denna brandfilt som är designad av Made by Alex.



Jag själv ska lära mina barn detta OCH jag ska köpa mig en vit brandsläckar med vita matchande brandfiltar. 4 brandfiltar ska jag köpa mig. 3 vita och en stor röd ful en. En till köket, en i var till barnens rum (att sätta upp i deras garderob eller bakom dörren) och den stora som är mycket kraftigare och bättre som jag tänker ha i ett förråd.

Tänk också att en brand går fort och det gör den av syre. Stäng dörrar! Det är oftast röken man dör av. Röken stiger så kryp.

Tack för att du har läst hit. Det kan rädda liv. Följ mina råd och var rädda om varandra. Glöm inte att byta batterier i brandvarnarna en gång per år. Jag byter till jul. De gamla sparar jag till barnens leksaker.

1 kommentar: