06 januari 2009

Tidsoptimist!


VARFÖR säger man tidsOPTIMIST?? Det är ju ett positivtladdat ord. Är det positivt att vara tidsOPTIMIST?

Jag är en tidsoptimist och jag verkar aldrig lära mig heller. Jag tycker inte att det är positivt. VARJE morgon så tänker jag att jag ska gå 07,26. Det är 7 min innan bussen går. Det tar mig 3 minuter att gå dig. God tid! Men jag kommer alltid till busshållsplatsen i sista hundradelssekunden med BLODsmak i munnen och kan inte prata eller göra något förrän det är dags att kliva av. Då har min bröskorg slutat att "synligt" åka ut och in av flåsandet. Inte speciellt optimistiskt!

Ni vet vad en optimist är för något va? "Optimister tror generellt att människor och händelser är ingående god, och att de flesta situationer slutar bra".

Man kan inte tro dag ut och dag in att en situation slutar bra när man VET att den inte gör det.

En annan tisoptimistisk grej som jag OCKSÅ gjorde igår. En kund frågade om lönerna skulle bli klara till på fredag. Japp, sa jag. Det blir klara i dag. Kunden frågar om resultatet också blir klart till på fredag. Japp, sa jag. Lönerna blev klara igår, men resultatet hinner jag aldrig färdigt med till på fredag. Jobbigt! Så nu måste jag meddela honom det, I STÄLLET för att lägga till en dag för att vara på den SÄKRA sidan. Jag lär mig aldrig.

Så var det dags igen, imorgonen, att kuta till bussen...

2 kommentarer: