20 december 2008

Träning eller ej!

I dag var min vän M hos mig och tog en snabbfika. Vet inte hur men hur som helst så kom vi in på mitt jävla midjemått. En dom som jag fick på en stor läkarundersökning som jag gjorde. Läkarens rekommendationer som jag var till sa att gränsen låg på 80 cm och det var precis vad jag hade.

Detta hittade jag på internet:
BUKOMFÅNG
Ökat bukomfång ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar såsom hjärtinfarkt och typ 2 diabetes. Bukfetma kan man konstatera genom att mäta bukomfånget. Vid 102 centimeter för män respektive 88 centimeter för kvinnor föreligger mycket ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Vår rekommendation är att gå ned i vikt om midjemåttet ligger över 102 respektive 88 centimeter.

Min vännin M är jätte liten och söt, söt har i och försig inte med detta att göra men hon blev sugen att kolla sitt midjemått och hon hade 73 cm. Jag hade förövrigt ökat på mitt till 83 cm sedan läkarbesöket.

Jag sa till henne att jag vill göra som "Jag som bloggar igen" gör: Hon skriver hur mycket hon går ner i vikt. Nu ligger hon på -5,5 kg sen oktober. Skit bra ju!

Då frågade min vännina mig, är det vikt eller cm som du vill förlora. Jag satt ett tag och funderade på vad hon menade, för om jag förlorar vikt så förlorar jag ju cm?? Plötsligt, jag tyckte det var plötsligt, eftersom jag satt i min egen lilla värld och funderade, så frågar hon mig, vill du att brösten ska försvinna. NEEEJ, utropade jag. Just det då är det alltså cm du vill förlora, men i samband med det så kanske vikten ökar. För att muskler väger mer än fett. Jaha, vad jobbigt. Då måste jag ju TRÄNA. Jag har, i och för sig, köpt mig ett halvårskort i oktober och tränat säkert 5 gånger. Jag skulle ju kunna fortsätta och göra det samtidigt som att jag slutar att äta minst en 100 grams chokladkaka varje dag. Chokladkakan har gjort att jag har ökat sedan min hälsoundersökning, 3 cm, men vad f-n, 3 cm är väl inget?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar